Застосування інформаційно-компетентнісного критерію для визначення ефективності підготовки майбутніх логопедів до професійної діяльності
Вантажиться...
Файли
Дата
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Глухівський НПУ ім. О. Довженка
Анотація
У статті обґрунтовано важливість застосування інформаційно-компетентнісного критерію у
визначенні готовності майбутніх логопедів до професійної діяльності. Вказано, що впровадження безбар’єрного
середовища у закладах освіти вимагає застосування нових рівнів діагностики готовності до професійної
діяльності майбутніх логопедів. У процесі дослідження готовності до професійної діяльності за інформаційно-
компетентнісним критерієм здобувач вищої освіти в процесі вивчення дисциплін занурювався в освітнє
середовище інноваційного типу, яке включає систему дидактичних матеріалів і дій викладача у єдиному
комплексі. Визначено критерії для оперативного оцінювання результатів і оцінювання ефективності
експериментальної роботи: засвоєння студентами професійних знань на різних рівнях: інформаційно-
змістовому; процесуально-практичному; розумінні змісту й сенсу знань, мотивів діяльності, що характеризують
ставлення до майбутньої професії і до професійних знань та вмінь.
The article substantiates the importance of applying the information-competence criterion in determining the readiness of future speech therapists for professional activities. It is stated that the introduction of barrier-free environment in educational institutions requires the use of new levels of diagnosis of readiness for vocational training activities of future speech therapists. In the process of researching readiness for professional activity in information- the competence criterion of the applicant of higher education in the course of studying of disciplines was immersed in educational an environment of innovative type, which includes a system of didactic materials and actions of the teacher in one complex. Criteria for prompt evaluation of results and evaluation of efficiency are defined experimental work: mastering by students of professional knowledge at different levels: information- semantic; procedural and practical; understanding the content and meaning of knowledge, the motives of the activities that characterize attitude to the future profession and to professional knowledge and skills.
The article substantiates the importance of applying the information-competence criterion in determining the readiness of future speech therapists for professional activities. It is stated that the introduction of barrier-free environment in educational institutions requires the use of new levels of diagnosis of readiness for vocational training activities of future speech therapists. In the process of researching readiness for professional activity in information- the competence criterion of the applicant of higher education in the course of studying of disciplines was immersed in educational an environment of innovative type, which includes a system of didactic materials and actions of the teacher in one complex. Criteria for prompt evaluation of results and evaluation of efficiency are defined experimental work: mastering by students of professional knowledge at different levels: information- semantic; procedural and practical; understanding the content and meaning of knowledge, the motives of the activities that characterize attitude to the future profession and to professional knowledge and skills.
Опис
Бібліографічний опис
Цимбал-Слатвінська С. В., Бабій І. В. Застосування інформаційно-компетентнісного критерію для визначення ефективності підготовки майбутніх логопедів до професійної діяльності / С. В. Цимбал-Слатвінська, І. В. Бабій // Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Серія: Педагогічні науки. Вип. 45 – Глухів, 2021. – С. 65-72.