
Institutional Repository of Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University
Електронний репозитарій Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка

Розділи
Виберіть розділ, щоб переглянути його колекції.
- Газета «Освітянські обрії» заснована й діє відповідно до Закону України «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні».
- Дипломні роботи бакалаврів, магістрів
Нові надходження
Основи екологічної культури: практикум для самостійної роботи студентів
(Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка, 2025) Самілик, Валентина
Практикум для самостійної роботи з основи екологічної культури орієнтований на формування у студентів екологічного світогляду, практичних навичок сталого способу життя, а також гнучких навичок, необхідних для адаптації до викликів сучасного світу. У структурі практикуму – 9 практичних робіт, кожна з яких охоплює ключові аспекти взаємодії людини та навколишнього природного середовища. Тематика занять включає поняття екологічної культури, соціальні й демографічні аспекти екології, аналіз екологічних ініціатив, вплив воєнних дій на довкілля, питання сортування та утилізації відходів, гуманного ставлення до флори й фауни, а також проєктну діяльність. Практикум спрямований на активне залучення студентів до рефлексивного мислення, самостійного пошуку рішень, розвитку емпатії, навичок самопрезентації та командної роботи.
Рекомендується застосовувати комбіновану систему оцінювання: за змістовність виконаних завдань, рівень усвідомлення теми, оригінальність підходу до вирішення екологічної проблеми, якість репрезентації результатів.
Практикум може бути використаний викладачами у закладах вищої освіти у процесі вивченні освітніх компонентів екологічного, педагогічного, соціального та гуманітарного спрямування, а також учителями біології і екології.
T
РЕАЛІЗАЦІЯ ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ
(Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка, 2024) Сорока Ольга
У методичних рекомендаціях розкрито зміст і шляхи реалізації педагогічних умов формування екологічної компетентності майбутніх учителів трудового навчання та технологій у процесі фахової підготовки. Видання адресовано викладачам закладів вищої освіти, методистам, аспірантам, які прагнуть удосконалити процес підготовки майбутніх педагогів, зокрема майбутніх учителів трудового навчання та технологій, у контексті екологізації освіти. Екологічна компетентність, майбутні учителі трудового навчання та технологій, педагогічні умови,
Формування цифрової компетентності майбутнього вчителя інформатики: концептуальна модель
(Видавнича група «Наукові перспективи», 2025) Журенко, Микита; Zhurenko, Mykyta; Толмачов, Володимир; Tolmachov, Volodymyr
У статті здійснено комплексне теоретичне узагальнення наукових підходів до формування цифрової компетентності майбутніх учителів інформатики в умовах цифрової трансформації освіти. Обґрунтовано актуальність проблеми в контексті глобальних змін освітнього середовища, зумовлених стрімким розвитком цифрових технологій, необхідністю підготовки педагогів, здатних до ефективного функціонування у цифрово насиченому суспільстві. Цифрова компетентність розглядається як ключова інтегрована складова професійної майстерності, яка поєднує технологічні знання, педагогічні вміння, етичні орієнтири, критичне мислення та здатність до рефлексії й безперервного саморозвитку.
На основі аналізу сучасних наукових досліджень розроблено авторську модель формування цифрової компетентності, яка включає п’ять взаємопо-в’язаних блоків: концептуально-цільовий (стратегічне бачення мети та змісту компетентності), змістово-організаційний (інтеграція формальної, неформальної та інформальної освіти, персоналізовані освітні траєкторії, адаптивні цифрові середовища), методичний (використання проєктно-орієнтованих, кейс- і симуляційних технологій, цифрових хакатонів, онлайн-курсів), професійно-рольовий (трансформація ролі викладача у наставника в цифровому освітньому середовищі, розвиток креативної діяльності здобувачів, формування цифрової етики) та рефлексивно-оцінювальний (самооцінювання, електронне портфоліо, моніторинг прогресу, мотивація до самонавчання).
Увагу акцентовано на необхідності перегляду змісту освітніх програм спеціальності «Середня освіта (Інформатика)» з урахуванням цифрової дидак-тики, цифрової педагогіки, штучного інтелекту, цифрової інклюзії та іннова-ційних освітніх практик. Розкрито важливість міждисциплінарного підходу, поєднання цифрових технологій з педагогічною метою, розвитком професійної суб’єктності та культури академічної доброчесності. Запропонована модель має потенціал до практичного впровадження в систему вищої педагогічної освіти та сприятиме підготовці педагогів, які не лише ефективно застосовують цифрові технології, а й генерують інноваційні рішення в освітньому процесі.
Окреслено перспективи подальших досліджень: емпіричне тестування ефективності моделі, удосконалення інструментів діагностики цифрової компетентності, порівняльний аналіз міжнародного досвіду цифрової підготовки вчителів, дослідження соціально-психологічних чинників цифрового розвитку та впливу цифрової компетентності на побудову індивідуальних освітніх траєкто-рій здобувачів освіти.
Формування екологічної компетентності майбутніх учителів трудового навчання та технологій у процесі фахової підготовки
(Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка, 2025) Сорока, Ольга
У дисертації здійснено теоретичне обґрунтування та практичне розв’язання важливого наукового завдання щодо формування екологічної компетентності майбутніх учителів трудового навчання та технологій у процесі фахової підготовки. Встановлено, що за безумовної важливості й результативності досліджень сучасних учених проблема формування екологічної компетентності майбутніх учителів трудового навчання та технологій у процесі фахової підготовки є недостатньо вивченою й потребує здійснення ґрунтовних науково-педагогічних досліджень.
У роботі уточнено сутність поняття «екологічна компетентність майбутнього вчителя трудового навчання та технологій». На основі аналітичного огляду літературних джерел з означеної проблеми уточнено структуру екологічної компетентності майбутніх учителів трудового навчання та технологій, що охоплює чотири взаємопов’язані компоненти: ціннісно-мотиваційний, інноваційно-когнітивний, діяльнісно-технологічний, особистісно-рефлексійний. Відповідно до компонентів екологічної компетентності визначено критерії та показники її сформованості: ціннісно-мотиваційний, інноваційно-когнітивний, діяльнісно-технологічний, особистісно-рефлексійний. Визначено рівні сформованості екологічної компетентності: високий, достатній, середній та початковий.
У процесі дослідження із застосуванням методу експертного оцінювання визначено педагогічні умови, що забезпечують успішне формування екологічної компетентності майбутніх учителів трудового навчання та технологій у процесі фахової підготовки.
Для досягнення поставленої мети дослідження розроблено модель формування екологічної компетентності майбутніх учителів трудового навчання та технологій у процесі фахової підготовки, що охоплює чотири взаємопов’язані блоки: методологічно-цільовий, суб’єктний, змістово-діяльнісний, оцінювально-результативний.
Схарактеризовано методику формування екологічної компетентності майбутніх учителів трудового навчання та технологій у фаховій підготовці, яка базується на організації цілісного процесу, який включає дібрані форми та методи, що мають на меті формування компонентів досліджуваної здатності. Розроблено авторські методичні рекомендації «Реалізація педагогічних умов формування екологічної компетентності майбутніх учителів трудового навчання та технологій».
Аналіз та узагальнення результатів експериментального дослідження дали змогу виявити позитивну динаміку сформованості екологічної компетентності майбутніх учителів трудового навчання та технологій в експериментальній групі. Ефективність виявлених та обґрунтованих педагогічних умов формування екологічної компетентності майбутніх учителів трудового навчання та технологій підтверджено статистичним аналізом результатів формувального експерименту.
Наукова новизна результатів дослідження полягає в тому, що вперше: виявлено, теоретично обґрунтовано й експериментально перевірено педагогічні умови формування екологічної компетентності майбутніх учителів трудового навчання та технологій у процесі фахової підготовки; розроблено модель формування досліджуваної здатності; уточнено сутність, структуру, критерії, показники та рівні сформованості екологічної компетентності майбутніх учителів трудового навчання та технологій; удосконалено науково-методичний супровід і технологічне забезпечення процесу формування екологічної компетентності майбутніх педагогів у процесі фахової підготовки; подальшого розвитку набули теоретичні положення компетентнісного підходу до професійної підготовки майбутніх фахівців технологічної освітньої галузі в ЗВО; діагностичний інструментарій для визначення рівнів сформованості компонентів екологічної компетентності майбутніх учителів трудового навчання та технологій.
Практичне значення одержаних результатів дослідження полягає в розробленні та впровадженні в освітній процес закладів вищої освіти навчально-методичного супроводу формування екологічної компетентності майбутніх учителів трудового навчання та технологій, що передбачає доповнення змісту фахових дисциплін та педагогічних практик екологічним складником; авторських вибіркових навчальних дисциплін «Основи формування екологічної компетентності майбутніх учителів трудового навчання та технологій» та «Екологія творчих проєктів»; методичних рекомендацій «Реалізація педагогічних умов формування екологічної компетентності майбутніх учителів трудового навчання та технологій у процесі фахової підготовки», методичних розробок тренінгових, проблемних занять, виховних заходів екологічного спрямування; діагностичного інструментарію для визначення рівнів сформованості компонентів формування екологічної компетентності майбутніх учителів трудового навчання та технологій.
Формування цифрової компетентності майбутнього вчителя інформатики в умовах неформальної освіти
(Path of Science (Traêktorìâ Nauki), 2025) Журенко, Микита; Zhurenko, Mykyta
У статті обґрунтовано актуальність формування цифрової компетентності майбутніх вчителів інформатики в умовах неформальної освіти як стратегічного напряму професійної підготовки в контексті цифрової трансформації суспільства. Визначено сутність поняття «цифрова компетентність» як інтегративного утворення, що охоплює технічний, когнітивний та етичний компоненти. Підкреслено роль неформальної освіти як інструменту гнучкого і динамічного оновлення професійних знань і цифрових навичок, що відповідає потребам індивідуалізації, адаптивності та самостійного професійного розвитку. Окреслено потенціал інтеграції формальної та неформальної освіти у процес фахової підготовки педагогічних кадрів, а також запропоновано концептуальні засади побудови ефективної моделі цифрової освіти, заснованої на поєднанні традиційних і інноваційних підходів. Особливу увагу приділено принципам варіативності, модульності, фрактальності та відкритості освітньої системи, що дозволяють адаптувати зміст і структуру підготовки до викликів цифрової доби. Автором представлено підходи до створення відкритих освітніх екосистем, що передбачають співпрацю між закладами вищої освіти (ЗВО), ІТ-компаніями, професійними спільнотами та неурядовими організаціями. Зроблено висновок про необхідність перегляду традиційних моделей професійної підготовки майбутніх вчителів інформатики та обґрунтовано перспективи подальших досліджень у напрямі поєднання формальних і неформальних освітніх практик.